Mléko a mléčné výrobky očima tradiční čínské medicíny

Pokud sledujete média a nasloucháte svému doktorovi, určitě jste už i vy slyšeli, že mléko a mléčné výrobky jsou zdravé a plné vápníku, že předcházejí osteoporóze a že je musíte nutně dávat dětem, abyste jim zajistili správný vývoj. Popravdě, já když tohle slyším, udělá se mi nevolno, protože jsou to nesmírně odvážná tvrzení. A zvláště poslední bod vnímám jako emocionální tlak, který se vůbec nezakládá na pravdě.

Ti z vás, kteří mě znají, vědí, že to s nepřátelstvím vůči mléčným výrobkům trošku přeháním 🙂 Veřejně to přiznávám, avšak na svou obhajobu musím říct, že to nedělám jen tak z rozmaru.

Celý život se zajímám o zdraví a různé odvětví životních stylů, z nichž jsem mnohé i vyzkoušela – od veganství až po paleo – a ano, asi 3 roky jsem žila i na mléčně-moučných jídlech (v čase, kdy jsem studovala medicínu). A opravdu jsem našla jen málo důvodů, proč by měl člověk mléčné výrobky konzumovat.

Trošku západního pohledu…

Smutné je, že se stále najdou i lékaři, kteří považují mléčné výrobky za 100 procentně zdravé. A opravdu se mýlí. Proč?

Existuje již mnoho studií, které potvrdily, že více než 70% lidí ve skutečnosti není schopno kravské mléko strávit. Mléko je také hlavní příčinou potravinových alergií u dětí i dospělých – mnohé případy jsou neodhalené a zanedbané a mohou vyústit do těžkých forem atopie, jako jsou ekzémy a astma.

Už mnoho dětských lékařů ze své praxe potvrdí, že pokud je dítě nemocné a zahleněné, pomůže mu vysazení mléčných výrobků z jídelníčku. Výjimkou nejsou ani případy, že u dětí, které přestaly konzumovat mléčné výrobky úplně, se výrazně zlepšila imunita. 

Také již existuje podezření, že mléko a mléčné výrobky můžou zhoršit průběh některých autoimunitních onemocnění, ba dokonce je i vyvolávat. Příkladem je např. diabetes 1. typu u dětí, SM či Lupus.

Mléčné výrobky a čínská medicína

Je sice pravda, že nejstarší směry medicíny, jako je ajurvéda a čínská medicína, považují mléko za lék, avšak nikoli za základní potravinu. A to je ten největší zádrhel. Kvalita a kvantita mléka jako takového. Hned vám to vysvětlím.

Podle tradiční čínské medicíny mléko (a mléčné výrobky):

  • doplňuje energii QI a krev,
  • doplňuje YIN (hmotu, výživu),
  • zvlhčuje a vyživuje – hlavně element KOV (plíce) a ZEM (slezinu).

V podstatě je to pozitivní charakteristika. Problém však je, že platí jen pro mléko čerstvě nadojené a technicky neupravené. Mléko a mléčné výrobky (ano, i jogurt) běžně dostupné v obchodě jsou pasterizované a homogenizované, čímž se mimo jiného prodlužuje i doba jejich trvanlivosti.

Tak se stane, že mléko vydrží v lednici více než 3 měsíce a z pohledu čínské medicíny se jedná o zcela jinou potravinu, která mimo vyživovacího efektu zároveň:

  • výrazně zachlazuje element ZEMĚ (slezinu – trávení) a zraňuje YANG – o YANGU a elementu ZEMĚ z pohledu zachlazení se dočtete více v tomto článku,
  • zraňuje a oslabuje element ZEMĚ (slezinu) a zahleňuje (podle čínské medicíny nadělá hlen obrovskou neplechu. Kromě plic napadá celé tělo a je ukrytý za mnohými onemocněními jako jsou např. únava, cysty, nádory, mrtvice, …).

Na obhajobu mléčných výrobků musím říci, že existuje mnoho potravin, které zraňují slezinu a zahleňují organismus téměř do stejné míry. Patří mezi ně hlavně cukr, moučná jídla či banán, ale i všechny potraviny, které nejsou čerstvé – polotovary, konzervované jídla, emulgátory, opakovaně tepelně opracované jídla, plesnivé jídla či staré zažloutlé ořechy.

U mléka je ale nejhorší to, že ho pokládáme za základní potravinu a ještě k tomu za 100 procentně zdravou. Mléčné výrobky jíme 5 krát denně. Na snídani si dáme jogurt, na svačinu mléčné smoothie, na oběd špagety se sýrem, odpoledne další jogurt a na večeři smažák. Tento jídelníček, který je obecně považován za zdravý (tedy až na ten smažák), ve skutečnosti extrémně zraňuje element ZEMĚ.

Jak se slabost elementu ZEMĚ projeví? Únavou, tloustnutím nebo vyhublostí, vyčerpáním, slabostí, trávicími obtížemi, řídkou stolicí, gynekologickými kandidózami, zahleněním, celkovou ztrátou vitality a obranyschopnosti, nebo vznikem (zhoršením) některých autoimunitních onemocnění, jako je např. SM.

Nejen zdraví

Nechci se hrát na etického Boha, protože vy mě znáte a víte, že nejsem veganka. Konzumace masa s sebou nese téměř stejné břemeno týrání zvířat jako konzumace mléka.

Byla jsem 5 let vegetariánkou, z toho 2 roky vegankou. Avšak s ohledem na zdravotní problémy a ztrátu vitality a špatných zkušeností i jiných ex-veganů, jsem svůj názor na maso, i když nerada, přehodnotila. Jeho vyloučení podle mě není vhodné pro všechny a z dlouhodobého hlediska může vést (u někoho) ke ztrátě vitality, k únavě a neplodnosti.

U mléčných výrobků se toho ale opravdu bát nemusíte.

Navíc mléko je dotované státem, čemu tedy absolutně nerozumím, jak může být dotováno znásilňování, věznění a odebírání telat od matky v podstatě pro pár gramů vápníku, který je možné získat z jiných zdrojů. Dalo by se říci, že mléko (i to pouze upravené) potřebuje jen jedna skupina lidí – a tím jsou děti do jednoho roku, které nemohou být kojeny.

Kdy se mléko hodí?

Např. při suchém dráždivém kašli je skvělé dát si sklenici mléka s medem. Nebo když milujete cappuccino a ve vaší oblíbené kavárně nemají rostlinné mléko. Když jste na návštěvě a babička upekla tvarohový koláč, který nemůžete odmítnout. Když jste v italské restauraci a máte chuť na sýrové špagety. Prostě jednou za čas je mléko, jogurt a sýr fajn a neuškodí.

Jak mléko a mléčné výrobky nahradit?

Mléko neobsahuje žádnou výjimečnou složku, kterou byste nenašli v jiných potravinách. Bílkoviny najdete v celé škále potravin – od obilovin a luštěnin, přes maso až po zeleninu. Vitamín B12 zase ve všech živočišných produktech a tuk mimo živočišných zdrojů v avokádu nebo tofu.

A vápník? Člověk ho prý denně potřebuje cca 1200 mg. Jaké jsou jeho zdroje? Přikládám informace z mé nejoblíbenější knihy o veganství a vegetariánství, které nejvíce důvěřuji. Abyste však ochránili své kosti, musíte jíst nejen hodně vápníku, ale i dostatek vitamínu D a K, hořčíku a pravidelně se hýbat!

Vápník v potravinách, upraveno dle Vesanto Melinová a Brenda Davisová, Průvodce začínajícího vegetariána

Mléko jako takové nahraďte rostlinným mlékem (mandlovým, kokosovým, ovesným, rýžovým), jogurty zase jogurty z kešu, kokosu nebo mandlí a máslo nahraďte kokosovým olejem nebo Ghee (propuštěné máslo, které je čistým tukem. Neobsahuje kravské bílkoviny ani laktózu).

Kakao z vlašských ořechů – 2 dl mléka z vlašských ořechů (hrst vlašských ořechů + hrnek vody vložte do mixéru, rozmixujte, sceďte), 1 pl bio kakaa, med, skořice, kardamon

Ps. Pokud se nechcete vzdát mléčných výrobků úplně, vybírejte si alespoň přírodní produkty, v bio kvalitě, nejlépe přímo z farmy bez úpravy.

Zaujala vás teorie 5 elementů? Chcete i vy objevit její tajemství, no nevíte, jak začít? Zkuste to svačinami ve formě smoothie! Stáhněte si eBook zdarma 5 smoothie pro vitalitu 5 elementů.

Jsem milovnice přírodní medicíny a 5 elementů, o které pečuji ve svém těle i mysli a jsem jim vděčná za pravidelnou dávku životní energie. Pomáhám i druhým odhalit jejich tajemství a zbavit se tak únavy a psychického rozpoložení, která jim brání žít svůj život naplno. Jsem maminka jednoho syna, lékařka, která se snaží propojit alternativní a západní medicínu, partnerka, badatelka lidské duše a nadšená cestovatelka.

Napsala jsem pro vás eBook 3 TAJEMSTVÍ VITALITY a eBooky ke stažení zdarma. Další inspiraci a články o životní vitalitě a radosti najdete na blogu, na mém profilu na Instagramu, nebo facebooku .

Více o mém příběhu se dozvíte zde>> .