10 tipů, jak na nedostatek mléka během kojení [moje zkušenosti]

Kojení je velké téma plné rozporuplných názorů a reakcí. Jen málokdy se potkají dvě ženy, které by se shodly na tom, jak dlouho by se mělo dítě kojit a jaké jsou výhody či nevýhody oproti umělému mléku. Já se často do těchto debat neangažuji, protože si myslím, že s každým dítětem je to jiné a nakonec se realita od našeho názoru může výrazně lišit. 

Třeba já jsem byla v těhotenství přesvědčená, že budu kojit maximálně rok, jenže můj syn téměř do 10 měsíců odmítal jakoukoliv jinou stravu. Ještě v 18 měsících jsem ho kojila každé 3–4 hodiny, a to i přesto, že jsem už od 5. měsíce zápasila s nedostatkem mléka. Když jsem si všimla, že můj syn najednou udělá jen pár hltů, kojení ho vůbec neuklidní a má hlad, pořádně mě to překvapilo, protože jsem věřila tvrzení, že ženě se vytvoří tolik mléka, kolik dítě vypije.

Dnes už vím, že je to pravda jen za určitých okolností. I když existuje několik jasných důvodů, proč má žena (najednou) nedostatek mléka (nesprávné přisátí, antikoncepce, těhotenství, nedostatečný kontakt, kojení dle hodinek, dudlík atd.), často se na důvod snížené laktace nepřijde. A to zvlášť tehdy, pokud se problém objeví po několika měsících.

Já tyto případy vnímám i díky znalostem z tradiční čínské medicíny tak, že ženy jsou často vyčerpané mentálně i fyzicky a na tvorbu mléka jaksi nemají energii. Současně se na tom podepíše nesprávný životní styl, stres či prodělané nemoci během života.

Já sama jsem po opakovaných operacích a v průběhu života jsem se několikrát dostala na energetické dno. Proto jsem nikdy nevěřila, že se dopracuji k tak dlouhému kojení (dnes je to přesně 23 měsíců). Ale povedlo se a to je také důvod, proč píši tento článek. Protože maminek, které chtějí kojit, ale kvůli nedostatku mléka se jim to nedaří, je mnoho. Zde jsou moje zkušenosti, věřím, že pomohou.

Kojení očima tradiční čínské medicíny (TČM)

Kojení v těle ženy z pohledu TČM:

  • vyčerpává a spotřebovává krev (i energii čchi),
  • vyčerpává ledviny (element VODY) a slezinu (element ZEMĚ),
  • uvolňuje spojky a blokády v prsech.

První 2 fakta mají na svědomí, že kojící ženy mají neustále hlad a hlavně na začátku se cítí slabé, hůře se jim přemýšlí, nemají chuť na sex, jsou nervózní atd. I když projevy jsou individuální a nemusí být přítomny vůbec. Vše závisí na energetických rezervách a zdravotním stavu kojící ženy (čím více byla vyčerpána před porodem a kojením, tím jsou projevy výraznější).

Na druhé straně, právě díky tomu, že kojení uvolňuje blokády v prsech, vysvětluje například TČM, proč mají ženy, které dlouhodobě kojí, menší riziko vzniku rakoviny prsu. 

Kojení je o kompromisu. Pokud pociťujete jakékoliv negativní reakce při kojení, možná vám pomůže otázka, do jaké míry je to, že dáte dítěti to nejlepší, ještě v souladu s vaším tělem a myslí.

Jak tedy na nedostatek mléka? 

1. Kontakt s dítětem a záludné hodiny

Kontakt s dítětem podporuje vylučování oxytocinu, proto ho maximálně zintenzivněte, jak to jen jde. Kontakt je důležitý hlavně na začátku kojení, a to první 3 měsíce. Skvělé je kojit i kůže na kůži. Snažte se kojení nijak neomezovat, kojte opravdu na požádání (nekoukejte na hodinky).

2. Zavolejte si laktační poradkyni a zjistěte příčinu

Pokud máte jakékoli problémy s kojením, případně se vám zdá, že dítě pije málo nebo málo často, zavolejte si laktační poradkyni. A klidně i dvě nebo tři. Zvlášť na začátku je dobré, když vám někdo zkontroluje přisátí a pití dítěte a vyloučí přítomnost uzdičky. To vše totiž může později způsobit snížení tvorby mléka. S laktační poradkyní možná přijdete i na jiné důvody, proč máte najednou mléka málo.

Bojkot (štrajk, odmítání prsu) je dalším důvodem, proč je dobré si laktační poradkyni zavolat. Dlouhodobý bojkot totiž vede k snížení laktace, často je to ale zacyklený problém. Dítě nejčastěji začne odmítat prso, protože se sníží produkce mléka (příp. při stabilizaci laktace), a ženě se tedy automaticky tvoří mléka ještě méně. S laktační poradkyní se vám bojkot rozhodně podaří zvládnout lépe. 

3. Pískavice řecké seno a benedikt lékařský

Jedná se o 2 nejznámější byliny, které výrazně podporují tvorbu mléka. Na slovenském a českém trhu najdete preparáty ve formě tablet od značky Organika, Motherlove a jiné, a to samostatně nebo jako kombinované preparáty. Pískavici lze používat i ve formě odvarů, já jsem ale vždy užívala tablety.

Účinek těchto bylin je rychlý (do tří dnů). Ale tělo si na byliny rychle zvyká a postupem času přestávají účinkovat. Určitě si vyzkoušejte několik značek a střídejte je. Pokud se účinek neobjeví do 5 dní, pravděpodobně již byliny nezaberou.

Podle statistik, které zveřejňuje mamila.sk, se 500mg tablety užívají v dávce 3 x 3 x 3 (3 tablety pískavice + 3 tablety benediktu lékařského, a to 3krát denně).

Upozornění: Buďte s bylinami opatrné a užívejte je jen do navýšení produkce mléka. Pak si dejte přestávku. Přestože jsou pískavice a benedikt lékařský pokládány za bezpečné byliny pro matku i dítě, ve skutečnosti každá bylina a lék má nežádoucí účinky (často nepoznané), a tak k tomu třeba i přistupovat. Nikdy nepřekračujte dávku pískavice 7 g za den!

4. Kojicí čaje

Čaje jsou skvělé a určitě nepodceňujte jejich účinek! Já mám nejlepší zkušenosti s ajurvédským čajem od Medhika a kojicím čajem od Weledy. Avšak pozor, protože i tyto čaje obsahují malé množství pískavice. Účinný čaj si připravíte i doma. Hrst anýzu, fenyklu a kmínu povařte ve vodě, sceďte a popíjíte během dne.

5. Chraňte se před chladem

Chraňte si před chladem zejména prsa, protože chlad může zpomalovat tok mléka. Mně pomáhalo i popíjení teplého nápoje během kojení.

6. Krev, slezina a ledviny 

Vzhledem k tomu, že kojení vyčerpává z pohledu TČM slezinu a ledviny, je nutné o ně pečovat. Pravidelnost ve stravování, teplé snídaně, odpočinek, doplňování yangu ledvin – to vše by mělo být samozřejmostí. Taky konzumujte potraviny, které doplňují krev. Mezi tyto potraviny patří vývary, maso, kokos, superpotraviny, jako je kustovnice. Podle TČM podporuje tvorbu mléka i kapr.

Zásady a tipy, jak pečovat o slezinu a ledviny, najdete i v mém e-Booku 3 TAJEMSTVÍ VITALITY aneb jak se zbavit únavy v souladu s 5 elementy.

7. Další podpůrné rostliny a byliny 

Mezi další potraviny a byliny, které můžete vyzkoušet, patří shatavari, kopřiva a mladý ječmen. Zvlášť s mladým ječmenem mám skvělé zkušenosti, jeho účinek se dostaví už do týdne. Jeho nevýhoda je ale v tom, že ho musíte užívat ve vysokém množství (alespoň 3–4 čl denně). Co může být pro někoho problém kvůli chuti, ale také kvůli tomu, že mladý ječmen patří mezi chladné potraviny, a proto u někoho může vyvolat průjmy (zvláště v zimě). 

Nejkvalitnější zelené potraviny na českém trhu prodává Vitalvibe (které nejčastěji užívám i já) nebo GreenWays.

Vyzkoušet můžete i olej z černého kmínu, a to v dávce 3pl denně.

8. Čínské byliny a akupunktura

Pokud vám nic nezabírá a ještě to nechcete vzdát, vyzkoušejte akupunkturu a čínské byliny. Výsledky jsou skvělé, ale účinek je spíše plíživý a pomalý. A vzhledem k tomu, že u kojení je nutné jednat rychle, může být už někdy pozdě. Přesto je reakce na akupunkturu a čínské byliny individuální, a proto to stojí za vyzkoušení.

9. Odsávání

Na odsávání jsou různé názory. Já jsem odsávala, a to po každém kojení pouze v období, kdy jsem měla opravdu velmi málo mléka. Odsávala jsem vždy ručně, přičemž  jen v případě, že se mi do toho chtělo :-). A rozhodně mi odsávání pomohlo. Takže je na vás, jak se k němu postavíte.

10. Buďte v klidu

To je asi nejdůležitější pravidlo, ale i nejtěžší. Je téměř nemožné být v klidu, když má dítě hlad a vy ho nemůžete nakojit, protože nemáte mléko! 

Mně v tomto psychickém rozpoložení velmi pomohly Bachovky, a to zejména Cherry plum a Holly, které jsou přímo stvořené na nervozitu a vztek, dále Hornbeam a Gentian – pro pozitivní pohled na věc a mentální čilost a Pine, která pomáhá při pocitu sebeobviňování.

A co říct na závěr?

Opravdu věřím, že jsem vám pomohla. Kojení je skvělá věc, ale nezničte se. Vždy si položte otázku, co vám ještě stojí za to. Buďte se svým dítětem a milujte ho, to je nejdůležitější :-).

PS: Pohled západní medicíny, fáze kojení, jak vypadá správně přisátí, jaké jsou nejčastější příčiny nedostatku mléka mimo vyčerpání, důvody a příznaky bojkotu a benefity kojení pro matku i dítě najdete na mamila.sk.

PS2: Jazykovou korekturu článku provedla Alena Mikulíková, www.ceskyprosim.cz

Přáli byste si vědět, jak přirozeně a pozvolna změnit životní styl tak, abyste se cítili plní energie a radosti? E-book 3 TAJEMSTVÍ VITALITY aneb jak se zbavit únavy v souladu s 5 elementy vám v tom pomůže. Najdete v něm spoustu tipů, doporučení a dalších informací, abyste znovu mohli žít svůj život naplno.

Jsem milovnice přírodní medicíny a 5 elementů, o které pečuji ve svém těle i mysli a jsem jim vděčná za pravidelnou dávku životní energie. Pomáhám i druhým odhalit jejich tajemství a zbavit se tak únavy a psychického rozpoložení, která jim brání žít svůj život naplno. Jsem maminka jednoho syna, lékařka, která se snaží propojit alternativní a západní medicínu, partnerka, badatelka lidské duše a nadšená cestovatelka.

Napsala jsem pro vás eBook 3 TAJEMSTVÍ VITALITY a eBooky ke stažení zdarma. Další inspiraci a články o životní vitalitě a radosti najdete na blogu, na mém profilu na Instagramu, nebo facebooku .

Více o mém příběhu se dozvíte zde>> .