Bez monitorů a obrazovek k vitalitě

Svůj první mobil jsem dostala v 15 letech a téměř 10 let jsem ho používala výlučně na telefonování a psaní smsek. S počítačem to bylo horší – už na vysoké škole jsem ho používala téměř na vše – na psaní e-mailů, učení, sledování filmů, čtení knih i kontakt s on-line světem. Mám však tu smůlu i štěstí, že každý větší nápor na mé tělo a mysl se projeví okamžitou únavou, a tak jsem si velice rychle musela tento rozvíjející se zlozvyk začít hlídat. 

Nebojte se, nebudu v tomto článku mluvit o tom, jaký má vliv internet na naši inteligenci, vývin či emoční kvocient. Myslím si, že důkazů o těchto skutečnostech je obrovské množství a očividně přesvědčily málokoho :-). Chtěla bych ale poukázat na to, o čem se tak často nemluví. Že neustálé koukání do mobilu a počítače má obrovský vliv na naši psychickou a fyzickou vitalitu.

Protože neustálé koukání do monitorů nás nutí k:

  • nadměrnému používání zraku,
  • nadměrnému soustředění se a přemýšlení,
  • tříštění pozornosti a provádění několika úkonů najednou.

Nadměrné přemýšlení a používání zraku jsou jednou z nejčastějších příčin únavy dnešního moderního člověka.

Z hlediska evoluce to není tak dávno, co jediným úkolem člověka bylo zajistit si potravu. Zdaleka tedy nepřemýšlel nad životem v rozsahu, jak to děláme dnes my. Události ze světa se dozvěděl od lidí, které potkal, přesný čas ho nezajímal, zprávy a dopisy psal obvykle ručně a stručně, nespěchalnebyl nucen dělat 15 věcí najednou.

Je tedy přirozené, že jsme se na rychle se rozvíjející technickou revoluci nestihli adaptovat a nasedli jsme na rozjetý vlak. A to bez toho, aniž by nás kdokoli varoval, že takový způsob života může výrazně snížit jeho kvalitu i délku. 

Očima 5 elementů

Z pohledu tradiční čínské medicíny (TČM) vede nadměrné přemýšlení a používání zraku k:

  • vyčerpávání krve,
  • vyčerpávání elementu ZEMĚ (sleziny) a VODY (ledviny),
  • blokádě jater a slabosti zraku a
  • v konečném důsledku k vyčerpávání životních rezerv.

Já pokládám za nejdůležitější první bod, protože podle TČM potřebujeme krev na každou aktivitu v našem životě. Náš duch potřebuje krev, aby mohl přemýšlet, spát, vidět a být kreativním, naše šlachy a svaly, aby se mohly hýbat, naše játra, aby dokázala v těle zprůchodnit emoce, potravu a menstruaci, naše vlasy, aby mohly růst, či naše srdce, aby mohlo fungovat.

Bez krve dojde velmi rychle k vyčerpání životních rezerv a k předčasnému stárnutí.

Jak z toho ven?

Dopřejte si pravidelné dny zcela bez monitorů (nebo alespoň bez internetu).

Já si dávám pravidelně 1 off-line den v týdnu a 1 den zcela bez monitorů. Každé 2–3 měsíce si taky dopřeji dovolenou bez monitorů v délce minimálně 3 dnů. Je to málo, nebo hodně? Podle mých zkušeností, je to opravdu minimum, pokud chcete těžit z následujících výhod a změn :-).

6 největších darů, které vám dny bez obrazovek přinesou

1. Budete se cítit méně unavení

A to psychicky i fyzicky. Ať už díky tomu, že budete šetřit svou energii qi a krev, nebo se budete více hýbat, spát a radovat se v kruhu lidí z masa a kostí. Únava se zmírní vždy a u každého.

2. Pocítíte příval kreativity

Mnoho umělců se shodne na tom, že nedokážou tvořit za počítačem, a to hlavně, pokud se to týká nových nápadů a myšlenek. Bez počítače totiž potřebujete papír a pero, zápisník, pastelky či ozdobné nálepky 🙂.

Když jsem psala svůj první románNeskromná nádej, strávila jsem několik dní před tabulí, na kterou jsem si lepila lístečky s popisem jednotlivých scén a charakterů hlavních postav. Bez lístečků by to prostě nešlo a knihu bych nikdy nevydala. Pokud zapojíte do jakékoliv práce více smyslů – nejen zrak, ale i hmat, čich a pohyb, rozproudíte vaši kreativitu téměř okamžitě.

3. Zjistíte, že času máte až příliš

Pokud si alespoň na jeden den zakážete dívat se do mobilu, počítače a na televizi, uvědomíte si, že máte vlastně hodně volného času. A to nejen na sebe, ale i na své blízké. A na uvědomění si mnoha skutečností.

Možná zjistíte, že kromě televize a mobilu žijete nudný život (to se třeba stalo mému dobrému kamarádovi). Že nemáte žádné koníčky, máte málo přátel nebo že za celý den prohodíte s partnerem a dětmi sotva pár slov. A to je skvělé zjištění, protože s tím okamžitě můžete něco udělat.

4. Off-line kontakt

Bez mobilu a televize možná konečně vyrazíte s rodinou do restaurace nebo na podzimní procházku. Možná si s partnerem konečně sednete na balkon s lahví vína a popovídáte se jako kdysi. Možná si s dětmi zahrajete Monopoly nebo vyplníte prázdné chvíle kurzem malování. Tak či onak si užijete chvíle ve skutečném světě.

5. Zjistíte, že nejste lůzr

Lidé na sociálních sítích se nás snaží přesvědčit (často nevědomky), že jsou dokonalí, úspěšní, chytří a my ostatní jsme lůzři 🙂. Ale pravdou je, že každý má špatné dny, každý z nás chybuje. Pravidelný odstup od sociálních sítí a off-line kontakt vám pomůže si tuto skutečnost uvědomit.

6. Spánek a zrak

To, že již po 3 dnech bez monitorů dochází ke zlepšení zraku, vám potvrdí každý, kdo má s očima nějaké problémy. Na spánek se však často zapomíná. 

Jedním z nejčastějších důvodů nespavosti je podle TČM právě nedostatek krve v srdci, a to hlavně u dětí a starších lidí. Z pohledu západní medicíny narušuje spánek tzv. modré světlo, které na nás z monitorů číhá. O monitorech a spánku by se dalo psát celé hodiny, ale pokud patříte ke skeptikům, určitě vás přesvědčí poslední argument. A ten je, že možná se konečně dobře vyspíte, protože bez mobilu a televize se budete nudit :-).

Jak na to, abyste den bez monitorů přežili a omezili je i v jiné dny?

Mně nejvíce pomohly tyto 4 tipy :-).

1. Plánujte

Vezměte si do ruky kalendář a naplánujte si dny bez monitorů na celý měsíc. Doporučuji alespoň 1–2 dny v týdnu, přičemž to nemusí být stále ten samý den. 

Upozorněte svou rodinu, že tyto dny nebudete žít v zajetí monitorů, a poproste je, aby do toho šli s vámi. Možná vám vůbec nevyjdou vstříc a bude pro vás mnohem těžší to vydržet (hlavně tehdy, když si partner zapne večer film na tabletu :-)). Ale pokud budete vědět dopředu, kdy si tyto dny dopřejete, můžete si naplánovat náhradní program (např. vyrazit si ven s přáteli, přečíst si oblíbenou knihu, dopřát si koupel…). Vaše rodina uvidí, že to myslíte vážně a o týden či dva do toho možná půjdou s vámi.

Večer před plánovaným dnem (dny) si nezapomeňte vyřídit všechny telefonáty, e-maily a textovky.

2. Kupte si hodinky, diář a fotoaparát

Když jsem absolvovala den bez monitorů poprvé a na 100 % jsem své předsevzetí dodržela, všimla jsem si, že mám nutkání se kvůli času podívat na mobil minimálně 7krát za den. Dalšími nesmyslnými důvody byly rychlé zápisky, poznámky do mobilního kalendáře, nastavení budíku a podobně.

Návrat ke starému a dobrému způsobu života vám může pomoci alespoň částečně se vyhrabat ze zajetí monitorů. Protože možná zjistíte, že existují situace, kdy si mobil opravdu nemusíte brát s sebou. Mám na mysli například večerní procházku, oběd během pracovního dne, venčení psa, nakupování, vynášení koše či fotografování sněhové nadílky.

Občas pošlete pohled nebo dopis (třeba na Vánoce a Velikonoce) místo e-mailu, poznámky si pište do sešitu a fotografujte foťákem.

3. Automatizujte

Hlavně pokud podnikáte, určitě mi dáte za pravdu, že pokud nejste každý den on-line, jako byste neexistovali. Takže pokud chcete žít několik dní v měsíci bez internetu, buď musíte delegovat někoho, ​​kdo se postará o vaše e-maily, profily na sociálních sítích a telefonáty, nebo využijete sílu automatických systémů.

Co se týče sociálních sítí, já používám aplikaci LATER, v které si příspěvky předem připravím a ty se mi na Instagramu zveřejní v plánovaný den bez mého přičinění. Takových aplikací, kde si můžete nastavit publikování příspěvků v předstihu, je obrovské množství – např. SmarterQueue/HootSuite/Postplanner a jiné.

Dále si na každém e-mailu můžete nastavit automatickou odpověď, že jste mimo dosah a odpovíte za pár dní. Také je možné si nastavit automatické posílání sms jako odpověď na nepřijatý hovor či zprávu. Jednoduše, buďte připravení, aby vás nic nerušilo.

4. Zrušte si internet v mobilu

Opravdu, fakt, vážně. Nikdy jsem internet v mobilu neměla, moji přátele a manžel však ano. A můžu vám s čistým svědomím říct, že je to znát. V restauraci, na procházce, na ulici, v metru či autobusu. Hned je vidět, kdo internet v mobilu má a kdo ne. 

A poslední rada na závěr? 

Pokud je pro vás den bez monitorů nepředstavitelný, ale věříte, že by vám pomohl na vaší cestě z únavy, zkuste alespoň zredukovat koukání do mobilu tím, že si v něm zrušíte internet a koupíte si fotoaparát a hodinky.

A nezapomeňte mi napsat, jak se vám dny bez monitorů líbí a jaký vliv mají na vaši psychickou a fyzickou vitalitu 🙂

Zaujalo vás to? Přečtěte si ještě tento článek, který s nadužíváním monitorů úzce souvisí: Nejčastější příčina únavy z pohledu 5 elementů + 5 rychlých tipů, jak na ni.

ps. Jazykovou korekturu článku provedla Alena Mikulíková, www.ceskyprosim.cz.

Jsem milovnice přírodní medicíny a 5 elementů, o které pečuji ve svém těle i mysli a jsem jim vděčná za pravidelnou dávku životní energie. Pomáhám i druhým odhalit jejich tajemství a zbavit se tak únavy a psychického rozpoložení, která jim brání žít svůj život naplno. Jsem maminka jednoho syna, lékařka, která se snaží propojit alternativní a západní medicínu, partnerka, badatelka lidské duše a nadšená cestovatelka.

Napsala jsem pro vás eBook 3 TAJEMSTVÍ VITALITY a eBooky ke stažení zdarma. Další inspiraci a články o životní vitalitě a radosti najdete na blogu, na mém profilu na Instagramu, nebo facebooku .

Více o mém příběhu se dozvíte zde>> .