Blokáda elementu DŘEVO a moje zkušenosti s PMS

Po původu PMS jsem pátrala již od své první menstruace, ale byla to až čínská medicína, která mi dokázala poskytnout uspokojivé odpovědi. Premenstruační syndrom je vždy nepříjemný a může vést až ke snížení kvality života ženy. Alespoň u mě to tak vždy bylo. Často bývá velmi intenzivní a k emocionální tenzi se přidává i únava, abdominální diskomfort, pocit nafouknutí, akné, návaly horka, snížení výkonnosti, ztráta motivace a kreativity.

Podle západní medicíny PMS způsobuje tzv. hormonální nerovnováha – což je vysvětlení, které zní sice hezky a dává smysl, ale když jste naštvaní, unavení a nevýkonní, tak je vám k ničemu. Není totiž jednoduché udělat z nepřátelských hormonů přátele. Určitou pomoc poskytuje antikoncepce. Ale protože jsem nikdy nebyla jejím zastáncem a nedoporučuji ji žádné ženě, pátrala jsem dál.

Na internetu jsem se dočetla o určitých typech potravin i dalších doporučeních, které PMS pomáhají předcházet – minerály, vitamíny, voda, pohyb či omezení kávy a čaje… Bylo toho hodně, co lze vyzkoušet a také jsem tak učinila – nicméně s PMS jsem se setkávala i nadále. Ať už ve svém okolí, nebo sama u sebe. Až tradiční čínská medicína a teorie 5 elementů mi dala odpovědi, od kterých se již bylo jednoduché odrazit.

Co je PMS z pohledu tradiční čínské medicíny?

Podle tradiční čínské medicíny (TČM) dochází v premenstruačním období ke stagnaci (energie) QI jater (element DŘEVO), která spouští celou řadu nepřirozených mechanismů. Tento jev je přímo odpovědný za syndromy v premenstruačním období.

Pojďme si to ale přeložit do srozumitelného jazyka :-).

Játra jsou orgánem, který podle TČM odpovídá za zprůchodnění. A to za zprůchodnění potravy, emocí, koloběhu energie QI, krve a tělních tekutin a samozřejmě menstruačního cyklu. Játra rovněž řídí uchovávání a spotřebu krve a váží se k činnostem jako je plánování, vypracovávání strategií a kreativní činnost. Dokáží toho samozřejmě mnohem víc, ale k pochopení, proč PMS vzniká, nám to postačí.

Pokud tedy dojde k zablokování QI jater, výše uvedené jevy dostatečně neprobíhají. Jelikož je tok emocí, energie QI a potravy zneprůchodněn, žena je podrážděná a depresivní, trpí zácpou, nafouknutím a rozpínáním břicha, pnutím v prsou, ztrátou kreativity potřebou stále vzdychat. To poslední dělá podvědomě, aby uvolnila stagnaci QI jater.

Když se k tomu přidá slabá slezina (čínské pojmenování energetického orgánu odpovědného za trávení), objevuje se také únava a pocit tíhy. Blokovaná játra nadto doslova povzbuzují blokádu QI plic, která odpovídá za smutek a plačtivost. A protože každá menstruace představuje zátěž pro ledviny, mohou se objevit i příznaky jejich nedostatečné činnosti (otoky, bolesti v bedrech apod.).

Proč játra zlobí?

Ke stagnaci QI jater dochází před menstruací u každé ženy. Je to zcela fyziologické, nicméně tato stagnace by se neměla projevit navenek. Když se tak stane, je to znakem toho, že blokáda energie QI jater je velmi výrazná.

Některé ženy (i muži) mají sklon k blokádě jater i mimo premenstruační období a trpí jí celoročně. Žena o tom někdy ani neví a myslí si, že symptomy, které způsobuje blokáda jater, patří k její nátuře či „chorobnosti“ (např. napětí, žaludeční neuróza až vředy, plynatost a jiné příznaky). Těžká blokáda jater se může projevit i výbuchy zlosti či ještě hůř, zadržováním emocí a úplným potlačením projevů vlastní osobnosti. Tyto ženy mají pak PMS mnohem výraznější, protože i mimo něj jsou v neustálém napětí.

Za stagnaci jater jsou zodpovědné zejména dva důvody.

  • Prvním je skutečnost, že pokud játra nejsou dostatečně vyživována, mají automaticky tendenci k blokádě.
  • Druhou, a ještě důležitější roli, hrají emoce a určité psychické stavy. Úzké mantinely v dětství, ale i v dospělosti, týrání, utlačování vlastní osobnosti, jednobodová koncentrace, nucení se do toho, co je nám proti srsti – to vše vede k blokádě jater.

U kompletně psychicky a fyzicky zdravé ženy by premenstruační období nemělo způsobovat žádné negativní pocity či symptomy, ani ovlivňovat plynulý chod života.

Jak se léčím já? 

Často se setkávám s tím, že je nutné léčit játra a celý element DŘEVA jako takový a ne pouze PMS (a to proto, že blokáda jater je z dlouhodobého hlediska extrémně nebezpečná pro lidský organizmus a způsobuje řadu nemocí). Délku a intenzitu léčby by měl posoudit terapeut čínské medicíny (či jiných alternativních směrů) na základě zdravotního stavu.

Co ale můžete udělat Vy sami? Všechny cesty vedou k zprůchodnění a zde jsou tipy a zkušenosti, které pomohly mně. Můžete je vyzkoušet, dokud nenajdete lepší řešení.

Všechny níže uvedené tipy určené pro vnitřní užití (mimo Bachových esencí) nejsou, bez předchozí konzultace s odborníkem, vhodné při onkologických a jakýchkoliv chronických onemocněních (včetně stavů po transplantacích orgánů a kostní dřeně)!

1. Směsi tradiční čínské medicíny

Konkrétně mám na mysli směs „Volnost svobodného poutníka“ (Xiao yao wan) a směs „Zklidnění zčeřené hladiny“ (Jia wei xiao yao wan). Jaký je mezi nimi rozdíl? Druhá směs je ve skutečnosti modifikací první. Obě uvolňují blokády, avšak druhá směs obsahuje navíc byliny, které zchlazují horkost.

Horkost při stagnaci jater v organizmu vzniká z toho důvodu, že se blokáda nedokáže ventilovat jinak, než přehřátím. Pokud tedy trpíte v premenstruačním období např. akné, výbuchy hněvu, nespavostí, pocitem horka nebo hořkosti v ústech, zvolte raději směs „Zklidnění zčeřené hladiny“.

Směsi vyrábí TCM Herbs a TCM Bohemia (a jiné) v různých formách. Užívejte je vždy podle návodu konkrétního produktu od prvních příznaků PMS (tedy cca 5 – 14 dní před menstruací). Doporučuji si však předtím vždy promluvit s terapeutem čínské medicíny, event. s lékařem.

2. Bachovy esence

To nejlepší, co uklidní emoce před menstruací, jsou Bachovy esence. Pokud si nevíte rady s jejich výběrem, neuděláte chybu, budete-li užívat cca 5 – 14 dní před menstruací Bachovu krizovou esenci. Nejlepší je ve formě kapek – užívejte 4 kapky minimálně 4krát za den. Uklidní emoce, harmonizuje, redukuje výbuchy hněvu a vrací trpělivost.

Co se týče jednotlivých druhů esencí, nápomocná bývá i Mustard. Jedná se o esenci, která je přednostně určena na deprese neznámého původu, ale také je výborná při jakýchkoliv náhle vznikajících nepříjemných psychických stavech. Pokud máte k dispozici originální lahvičku, užívejte z ní 2 kapky nejlépe do tekutiny, a to minimálně 4 krát za den.

Samozřejmě, existují i jiné druhy Bachových esencí vhodné ke zmírnění příznaků PMS, ale jejich výběr je individuální a vyžaduje poradenství.

3. Strava

Vzhledem k tomu, že během PMS dochází ke stagnaci jater, nastávají potíže se zprůchodněním trávení. Je proto dobré jíst lehce stravitelná jídla.

Během příznaků PMS:

V premenstruačním období zapomeňte na pečivo, pizzu, smažená jídla, sušenky či mléčné výrobky a raději si dopřejte polévky, kaše (rýžová, pohanková, jáhlová), rýži, zeleninu a ovoce. Zeleninu a ovoce upravujte dle ročního období. V zimě je lepší jejich tepelná úprava, ale zdali ji zvolíte, závisí na vašich preferencích. Nezapomínejte na koření jako je zázvor, skořice a kurkuma, které trávení podpoří. Lehkým jídelníčkem omezíte výskyt především takových symptomů PMS, jako jsou nadýmání, pocit plnosti a zácpa.

Mezi potraviny, které podle tradiční čínské medicíny přímo podporují zprůchodnění jater, patří hlavně artyčoky, čaj z poupátek růže, čaj z máty a švestky. Jezte je a pijte od prvních příznaků PMS co nejvíce.

V meziobdobí:

Z dlouhodobého hlediska je důležité, aby nedocházelo k nedostatku krve a Yinu jater, protože nevyživená játra mají tendenci se více blokovat. Mezi běžně dostupné mocné „doplňovače“ krve a Yinu co do množství a účinku patří podle tradiční čínské medicíny moruše, kustovnice, spirulina (na tu pozor, pokud jste zimomřivé typy) a jiné superpotraviny. Nesmím zapomenout na maso a vajíčka.

Dané potraviny přestaňte jíst v momentě, kdy jsou již příznaky PMS plně rozvinuté.

4. Pohyb

Vzhledem k tomu, že v premenstruačním období dochází k blokádě jater, a tedy ke sníženému zprůchodnění, je pohyb výbornou léčbou. Ale platí to pouze v případě, že máte chuť se hýbat. Pohyb, který žena vykonává nedobrovolně, s nechutí, může játra ještě více zablokovat.

Takže pohyb ano, ale nenuťte se do něj za každou cenu.

5. Fyzioterapie

S fyzioterapií jsem zažila krásné spojení západní a alternativní medicíny.

Mnoho žen, stejně jako já, má vlivem napětí a zdravotních problémů (např. s páteří) staženou bránici. Ta může zhoršovat příznaky PMS nebo zamezit hluboký nádech. Stažená bránice a stagnace jater mají mnoho společného. Hlavně však to, že řešení obou situaci má za úkol uvolnit a zprůchodnit tyto orgány.

Netvrdím, že každý premenstruační syndrom provází stažení bránice. Ale stojí za to zkusit tento čistě fyzický problém odstranit. Cviky, které vás naučí fyzioterapeut, vás budou stát 10 minut denně.

Velkou pomoc během PMS mi poskytly i celotělové masáže.

6. Esenciální oleje

I aromaterapie může hodně pomoci, pokud trpíte emočním vypětím (nejenom během PMS).  Je však nezbytné zvolit kvalitní a čisté esenciální oleje. Nejraději mám jednosložkové oleje, jako je MÁTALEVANDULE.

Oleje lze čichat, ředěné v oleji aplikovat na pokožku ( jako součást obkladů na oblast jater, břicha nebo na plosky nohou).

7. Každodenní duševní hygiena

Při snaze zvládnout premenstruační syndrom a předcházet mu je nejdůležitějším předpokladem mít pod kontrolou emoce a vlastní život. Když budete neustále dělat to, co vás nebaví, ustupovat ostatním a jednat dle cizího přesvědčeni, budou příznaky PMS i nadále nevítaným společníkem. Úzké mantinely, přísnost, přehlížení vlastních tužeb či stres kvůli nadbytku práce povedou vždy ke stagnaci jater (a to ne jenom během PMS).

Játra potřebují svobodu, široké hranice a občas být rebelem. Jen tak mohou být laskavá a klidná.

ps. Mně velice pomohla i akupunktura a homeopatie. 

Na závěr mi dovolte ještě malé upozornění: Výše uvedené tipy a rady jsou pouze doporučením a vyjádřením mého názoru a nenesu tedy odpovědnost za jakékoli úspěchy či neúspěchy, které z něj vyplývají. Nenahrazují lékařské ošetření ani léčbu. 

Napište mi o svých zkušenostech s PMS i vy. Budu moc ráda 🙂

Zaujala vás teorie 5 elementů? Chcete i vy objevit její tajemství, no nevíte, jak začít? Zkuste to svačinami ve formě smoothie! Stáhněte si eBook zdarma 5 smoothie pro vitalitu 5 elementů.

Jsem milovnice přírodní medicíny a 5 elementů, o které pečuji ve svém těle i mysli a jsem jim vděčná za pravidelnou dávku životní energie. Pomáhám i druhým odhalit jejich tajemství a zbavit se tak únavy a psychického rozpoložení, která jim brání žít svůj život naplno. Jsem maminka jednoho syna, lékařka, která se snaží propojit alternativní a západní medicínu, partnerka, badatelka lidské duše a nadšená cestovatelka.

Napsala jsem pro vás eBook 3 TAJEMSTVÍ VITALITY a eBooky ke stažení zdarma. Další inspiraci a články o životní vitalitě a radosti najdete na blogu, na mém profilu na Instagramu, nebo facebooku .

Více o mém příběhu se dozvíte zde>> .